måndag 29 juni 2015

En låda...

Vi har en stor papplåda där det står "vitrin nere" på, vi har inte haft ett vitrinskåp nere sen vi tapetserade om storarummet för snart 2 år sen! Så sakerna har legat i tryggt förvar i lådan sen dess. 

Det jag hittade: 
* En servis som jag köpte i Bulgarien 2003 (alltså 12år sen!) och har aldrig använts. Den består av 1 djup skål, 6 soppskålar, 1 kanna och 6 muggar. Allt av keramik
* 6 ölglas med öra som har tillhört mina föräldrar som jag aldrig har använt
* 3 små koppar med fat som jag fått av min mormor. Jag lekte alltid med dessa när jag va hos henne när jag va liten
* 1 gammal tekanna som tillhört min gammelmormor
* 2 st champagneglas som jag fick av min mormor inför år 2000 där det står "mellenium 2000" på
* 1 salt och peppar-par som jag rensade bort direkt
* 1 "Call for beer" klocka som jag köpte till min man i Stockholm, den rensades också bort direkt
* Lasse Åberg glas. Av 33 glas kan jag använda 7, de andra är till för drycker jag inte ens dricker. Började samla på dessa glas för ca 8-10 år sen och har än idag aldrig använt ett enda

Av alla dessa saker är det 3 saker jag vill spara, mina champagneglas och min gamlemormors tekanna. Servisen från Bulgarien vill jag försöka sälja, annars donera. Lasse Åberg glasen, ölglasen och de små kopparna är jag mer velig om! Inte för att jag vill eller inte vill behålla dom, utan för andra orsaker som jag tycker Herr och Fru Minimalist skriver om i sin blogg www.minimalisterna.se



Det är mer emotionellt än vad det är praktiskt. Det tar emot för att jag vet att människor i min omgivning har lagt ner pengar på glasen, min mormor har valt ut kopparna och gett dom till mig och ölglasen för att de tillhör familjen...

Hur knäppt det än låter, så är det här jag landade efter jag tittade genom lådan. 

Frågorna är: 
* ska jag behålla alla sakerna för att jag får dåligt samvete för jag har ändrat stil och insett att vi inte kommer använda de? (Har ju nya favoritglas som används!)
* ska jag behöva köpa ny förvaring för att förvara dessa saker som aldrig används? 
* varför ska jag behålla saker som jag inte har saknat på cirka 2 år? 

Har även en bra text som samma bloggare skrev; 


Att inte fokusera direkt på vad jag kan rensa ut utan vad måste jag behålla/spara

Jag återkommer med beslutet men jag vet vad jag vill göra, måste dock bara bearbeta det en stund.. Svåra beslut, som sagt inte praktiska utan emotionella och psykiska! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar