fredag 31 juli 2015

KonMari komono: linneskåp, säsongstextiler, kuddar

Marie Kondo delar upp rensningen i 3 delar:
* Kläder, böcker, papper
* Komono (övrigt)
* Sentimentala saker

Jag bestämde mig för att gå genom linneskåpet, kuddar och säsongstextiler, eftersom jag ville köpa en PAX garderob till w-i-c samt för att jag vill bli av med linneskåpet i sovrummet. Linneskåpet hade jag rensat för ett par månader sen. Vi köpte nya handdukar på Gekås i maj, jag ville bli av med de andra urtvättade, blekta handdukarna och T ville spara dom. Som linneskåpet såg ut innan jag började så var det knökfullt. Jag tömde ur allt och la det i kategorier på sängen; kuddar, plädar, träningshanddukar, tvättlappar, lakan, örngott, kökshanddukar, innerkuddar, täcke, påslakan, handdukar, löpare, dukar, gardiner, tyger, badlakan, tabletter och hårhanddukar till mig. Jag hämtade saker nerifrån och  ifrån w-i-c.

Mina mål för linneskåp, säsongstextiler och kuddar:
* Bara ha kvar nya handdukar som används och som är i fint skick
* Sortera ut kuddar
* Bli av med allt som inte skänker mig glädje

Förebild

Förebild

Efterbild, mer än 60% borta: skönt!

1 svart kudde in till makens spelrum då det var han som ville behålla den samt 4 julkuddar

Julgardiner till köket samt till bebbens sovrum, en filt som vi köpte till en kompis i present (förra året!!)

Denna SAMLA-låda från IKEA var så full tidigare att jag fick tvinga ner locket för att sätta på clipsen, nu är där knappt något i den!

Hyllplanet där kuddarna låg tidigare är helt tomt

Hyllplanet där tyget låg tidigare är helt tomt

Detta behöll jag med, 2 uppsättningar av påslakan, 3 lakan, några färre träningshanddukar, 2 tvättlappar, 3 duschmattor och bara fräscha och nya handdukar och badlakan
 
Är jag nöjd eller nöjd? JA! Vill bara förtydliga en sak: jag kommer aldrig att slänga något som är våra gemensamma saker utan att först fråga T om det. Vi är två i detta hushåll och vi tar gemensamma beslut och respekterar varandra. Sen småsaker som jag vet att han inte bryr sig om (såsom servetter, ljus) meddelar jag bara honom om ;-) Men eftersom jag visste om att han ville behålla handdukarna så frågade jag honom och han brydde sig inte så mycket om det längre.
 
Denna kategorin gick smidigt och bra! Jag kunde göra mig av med många saker och det kändes riktigt bra. Speciellt nu när PAX är på plats i w-i-c och jag njuter av att se att det endast finns saker kvar där som vi tycker om och som skänker mig/oss glädje =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar