fredag 31 juli 2015

KonMari steg 1, fortsättning: Väskor och skor

Steg 1 i KonMari-metoden är kläder och det inlägget finns här:

KonMari Steg 1: Kläder


De underkategorier som jag inte visade i det inlägget var väskor och skor. Jag gjorde likadant med de som jag gjorde med kläderna, jag samlade alla väskor och skor som är mina som fanns i huset och la upp väskorna på sängen och ställde skorna på golvet.

Hade någon frågat mig hur många skor jag ägde, hade jag svarat max 10 par. Räknar man med mina 3 par jobbskor så hade jag 18 (!!!!) par! 18! För mig är det riktigt för många! 18...

Jag hade 10 väskor, vilket för mig är en hel del då jag kan ha 1 väska i 6 mån om den är riktigt bra och jag trivs med den. Då är 10 rätt så många!

Mitt problem med väskor är som vanligt mitt tänk, det kan vara bra att ha en dag om jag ska till stranden, om jag ska till badet, om jag ska iväg och behöver en riktigt stor väska, om, om, om... Ni förstår själva - mitt tänk handlar mer om "tänk om jag behöver den sen" än "vad skänker mig glädje!"

Mina mål med väskor och skor:
* våga släppa taget om saker som inte skänker mig glädje
* våga fråga mig själv frågan "skänker du mig glädje?" och våga lita på att jag vet svaret

Så jag var tuff mot mig själv och detta hände:

Mina skor i  SKUBB från IKEA, den var helt fylld med olika skor
 
Mina pumps

Väskor på hela andra hyllplanet

Vinterskor samt man ser lite av höst/vårskorna

Mina spinningskor samt en väska till höger

Mina skor i hallen

Träningsskor i tvättstugan

Alla väskorna på plats förutom en ryggsäck som vi använder ofta

Alla skor på plats på golvet innan jag började

Alla väskor på plats innan jag började
 

Dessa 3 fick åka till Tippen, den svarta var rätt så sliten och i sönder i detaljerna samt blixtlåset (har behållit den för att jag fick en av min man i julklapp för några år sen och den var dyr) Den vit/svarta väskan är superstor men opraktisk samt den blåa plastväskan var mer sliten än sin kusin - den gröna =)

Dessa fick stanna kvar ett tag till iaf =)
 
Jag tog (tydligen) inget efterfoto på skorna, men filttofflorna åkte liksom mina (dyra!) löparskor som jag fick enormt ont i fötterna av samt stora stora blåsor och ett par nyinköpta ballerinaskor som var för små helt enkelt. Jag behöll även mina pumps med nitar då de egentligen är för stora sen jag gick ner i vikt, ska testa att lägga i en sula, blir de inte bättre så åker de också samt mina stövlar där sulan strular hela tiden, blir de inte bättre av en ny sula så åker de också!
 
För mig var detta jobbigare än vad jag trodde! Väskorna höll på att få stanna, tills jag tvingade mig att ställa om huvudet igen till att fråga "skänker du mig glädje?" inte, "vad kan jag rensa ut denna gången?". Efteråt var jag nöjd med de väskor och skor som fick stanna. Nu efter sommaren kan det hända att sommarskorna får sig en omgång till =)
 
Mina mål tyckte jag blev uppfyllda, jag vågade släppa taget om exempelvis den svarta väskan (som jag endast behöll tidigare pga skuldkänslor gentemot maken) och jag vågade lita på mig själv när det gällde svaret jag fick.
 
Marie Kondo skriver i sin bok att denna process får ta cirka 6 mån, mer ska man helst inte lägga på att tidy up! Utan samla ihop alla kategorier, en i taget och gå genom dom snabbt, våga lita på dig själv att du tar ett bra beslut och gå sedan vidare. Ibland kan man behöva pausa för att bearbeta och det är därför det är bra med gott om tid =)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar